فرود نافرجام خلبان دکتر سردار شهردار تهران از بلندای ریاست جمهوری

صادق زیبا کلام ، آچار کشی زیر رادیکال

این‌که هر از چندی آلوده عکاسی خبری می‌شم، چند دلیل داره. مهم‌ترینش پیدا کردن نگاهی ماکرو به وقایع‌ و آدم‌هاست، وقایع رو باید دید، شنید، بو کرد و یا گاهی با این‌که ممکن است دردناک باشد لمس کرد.
آدمها، آنهایی که حرفهایشان را می‌شنوی و یا آثارشان را می‌خوانی و می‌بینی، گاهی بسیار متفاوت هستند با چیزی که از دور پیداست. برخورد نزدیک، گفتگو و عکاسی، تصویری برایت می‌سازد که قابل دریافت از هیچ رسانه‌ای نیست، اگر موفق به ثبت آن تصویر واقعی و یا تلقی شخصی نسبت به موضوع شوی، بسیاری اوقات اجازه انتشار نداری و یا این اجازه را به خودت نمی‌دهی.

قصه‌ بالا ربط خاصی مطلب و عکسهای پایین ندارد، در هر نوع عکاسی و مواجه با آدمها، این جریان جاری‌ست.

روزنامه بهار صفحه‌ای دارد به نام زیر رادیکال که سروش فرهادیان انجام می‌دهد. گفتگوی این‌بار با صادق زیبا کلام بود، در دو صفحه:

هاشمی بازرگان نمی‌شود
رد هاشمی دوران ساز است 
لینک متن گفتگو هم اینجاست.
چند فریم دیگر:

جلال الدین طاهری اصفهانی، آن روزها، این‌ روزها

پیرمرد را دوبار دیدم، اول‌بار بهار ۱۳۸۴، پیش از انتخابات ریاست جمهوری. در منزلش، اصفهان. اندکی مریض احوال، اما برق چشمانش جاری بود.

عکسی که بیشتر دوست دارم از آن روز، نصیب کسوف شد:
جلال‌الدین طاهری اصفهانی

دیدار بعدی چهار سال بعد، یا به‌تر بگویم کم‌تر از چهار سال پیش بود. پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸. آبان‌ماه، در شهر قم، منزل حسین‌علی منتظری، کنار پیکر بی‌جانش.
پیرمرد سرپا بود، ولی چشمانش دیگر نوری نداشت. گریان و نالان بر سینه می‌کوبید.

عکسهای بیش‌تر از آن شب:
شبی در منزل آیت‌الله منتظری، کسوف 

آیت‌الله، امروز، بر اثر تنگی نفس، انسداد تنفسی درگذشت.

 

عکسها دیگر شیء نیستند، تجربه هستند

استفان مایز از دوربین canon S-95 استفاده میکند.


این‌که دوربین
های دیجیتال به صورتی بنیادین عکاسی را تغییر دادهاند هم درست و هم کلیشه است. اما عده کمی میتوانند معنای دقیق این جمله را بیان کنند. استفان مایز مدیر «آژانس عکس VII» یکی از آن افراد است.

بر اساس استدلال او ظهور تکنولوژیهای دیجیتال، محتوای عکاسی را از یک تصویر ثابت به حالتی سیال تغییر داده‌اند. مرحلهای کوتاه که در آن عکس می‌گیریم همزمان با مرحلهای است که عکس‌ها را کنار می‌گذاریم. بنابراین به صورتی تناقض آمیز هرگز با آنها درگیر نمیشویم. عکسها بیش از آنکه سند یا مدرک باشند، درباره تجربه و اجتماع هستند و این چیز بدی نیست

مایز میگوید که «شیوهای که ما با تصویر مواجه میشویم تغییر میکندمجله Fortune در سپتامبر ۲۰۱۲ گزارش داد که ٪۱۰ همه عکسهایی که تا کنون گرفته شده، متعلق به‌ سال ۲۰۱۲ است. سایت Instagram کمتر از دو سال پس از راهاندازیاش به بیش از ۱۰۰ میلیون عضو رسید. اعضای Instagram که هر ثانیه یک نفر به آنها افزوده میشود، بیش از یک میلیارد عکس گرفتهاند. البته از آن سوی باید به فیسبوک نگاه کرد که هر روز ۲۵۰ میلیون عکس در آن بارگذاری میشود.

از نظر مایز مقایسه این نوع سیال عکاسی با حالت ثابت گذشته مانند آن است که ما یک اتومبیل را یک کالسکه بدون اسب بنامیم. ما تلاش داریم تا این نوع جدید را با مشخصات نوع قدیمی، به منظور فهم ظرفیتها و ویژگیهای جدید آن درک کنیم. سایت Wired گفتگویی را با مایز انجام داده است:

ادامه مطلب»

فروشگاه سایت عکاسی

بارها شده در کتاب‌فروشی‌ها سری به بخش عکاسی بزنم ببینم چه خبر است. آیا کتاب جدیدی پیدا می‌شود یا کتابی که دنبالش باشم. همیشه طبقه کوچکی در میان بخش هنر به کتابهای عکس و عکاسی تعلق دارد. خلاصه این‌که هفته پیش متوجه شدم آب در کوزه و ما گرد جهان می‌گردیم:
فروشگاه محصولات فرهنگی و آموزشی سایت عکاسی

مجموعه مفصلی از کتاب‌ها و مجلات مربوط به عکس و عکاسی در فروشگاه سایت عکاسی در دسترس است که نمونه آن را جای دیگری ندیدم، می‌توانید آنلاین سفارش دهید و در منزل تحویل بگیرید.

صفحه 4 از 7« بعدی...23456...قبلی »